dinsdag 20 november 2012

Portfolio, HELLUP!


Ja jongens, help me. 


Ik ben afgelopen zaterdag naar open dagen geweest van het Avans. Ik heb daar twee opleidingen bezocht. Communictie & Media Design op het Avans in Breda en Vormgeving op het St. Joost in Breda. 
Bij Communicatie & Media Design vond ik de opleiding wel erg leuk! Je hebt bepaalde leuke vakken/projecten zoals site's leren maken en in het tweede jaar gamemaking! Klonk allemaal erg leuk, maar ik was toch bang dat het te technisch was. Dat ben ik dus totaal niet! Maar ik gaf ze nog een kans, de opleiding sprak me wel aan, maar helaas verpestte het gebouw het. Deze opleiding zat niet in het mooie grote gebouw, maar in een zielig bij pand. Het leek op een versleten kantoor, en mooi was het niet. De sfeer vond ik niks, en dat is wel iets wat ik belangrijk vind. 
Die sfeer vond je wel terug bij het St. Joost. We parkeerde de auto op een grasveld en de rode bladeren dwarrelden van de bomen af, door de bomen geen zag je een oud klooster. Het deed me een beetje denken aan Zweinstein van Harry Potter. Het was een erg mooi gebouw, ook van binnen. Het gebouw was gevuld met kunst van de leerlingen die daar Beeldende Vorming doen en alle info van de school werd weergegeven op Mac's. Al die Mac's, wauw. 
Ik heb in het gebouw nog een rondje gelopen, enorme printers, foto studio en zelfs kleine kamertjes waar je je rolletjes kan ontwikkelen. 

Nu dus het probleem. De school is gericht op kunst, dat vind ik uiteindelijk toch wel erg leuk. Niet dat ik later kunstenares wil worden. Je kunt ook kiezen voor de kanten: Animatie, Audiovisuele Vormgeving, Fotografie, Grafische Vormgeving, Illustratie en Ruimtelijk ontwerp. In het eerste jaar van de opleiding ga je ontdekken welke richting het best bij je past. 
Om aangenomen te worden heb je een gesprek, een thuis opdracht, twee opdrachten op de school zelf en moet je een portfolio laten zien. 
Maar wat moet je nou in een portfolio zetten als je niet meer zo heel creatief bent? Als je niet een van de beste tekenaars bent? En als je de laatste jaren niet meer in je eigen tijd heb geschetst?
Helemaal niet meer creatief is niet waar, als ik er eenmaal in zit lukt het wel. Maar als ik mezelf vergelijk met anderen blink ik er niet uit. 

Dit ben ik tot nu toe van plan te laten zien: 
  • Mijn Dummy van school van het vak Handvaardigheid.
  • Mijn blog.
  • Fotografie, foto's die ik tot nu toe heb gemaakt. En die ik nog kan maken. 
  • Tekeningen. En dan met verschillende materialen. Dus potlood, inkt (?), verf (?), krijt (?)
  • Iets wat te maken heeft met interieur, of ontwerpen.
Dit een-na-laatste idee is van mijn mentor en handvaardigheid lerares, ze vertelde me dat je je zo breed mogelijk moet laten zien. Dus ook als je tekent, niet alleen met potlood maar met meerdere materialen. 



Ik heb mijn artistieke schoenen vandaag al aangetrokken :-)

Hebben jullie nog ideeën? Dingen die leuk zijn om te laten zien? 
Of ervaringen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik word blij van jullie. Echt waar!